Ångerrätt:
Som konsument (obs privatperson) har du hos Billebro 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara vi har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Den gäller endast på postorder leverans med frakt till dig, inte om du väljer att hämta hos oss, det räknas då som butiksköp och då har du 14 dagars bytesrätt.
Enligt 4 § i denna lag gäller inte ångerrätten distansavtal om bland annat: · En vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas eller som snabbt kan försämras eller bli för gammal. · En förseglad ljud- eller bildupptagning (t.ex. CD-skiva/DVD-film) eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits.
Ångerrätten omfattar ej varor som inhandlas i våra butiker och gäller inte företag, samt endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt. För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med kundtjänst innan du skickar tillbaka varor.
Observera att större försändelser måste returneras som företagspaket.
Postpaket och rekommenderade brev körs ej ut till Billebros lager och vi har därför ej möjlighet att hämta ut dessa.
I det fall varan varit defekt direkt vid uppackning så måste det anmälas inom 5 dagar från mottagandet.
Om en vara är defekt från början så tar vi tillbaka den med vår egen
frakt - vi skickar er fraktinformation per email, vi betalar inga utlägg
för extern frakt.
Vid åberopande av ångerrätt:
Meddela Billebros kundtjänst snarast, men senast inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.
· Returnera varan i sin produktkartong med det avsedda inneremballaget snarast efter att du meddelat oss om att avtalet frånträds.
· Bifoga kontouppgifter för återbetalning. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att varan mottagits av oss.
Adress för retur är:
Billebro Logistik & Distribution
Färsjövägen 18
34155 DÖRARP
Varan ska vara komplett.
Detta innebär att alla tillbehör (fjärrkontroll, bruksanvisning, batterier etc) ska finnas med i returen. Billebro förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Billebro löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.
Reklamation:
1 års reklamationsrätt, för att kunna reklamera ett fel måste du göra detta inom skälig tid från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel. Billebro testar alla inlämnade produkter. Visar det sig att det är ett fel som inte täcks av garanti eller reklamationsrätt alternativt om produkten är felfri debiteras kunden från 995 kr för Billebros testarbete. Avgiften kan komma att bli avsevärt högre om felet upptäcks av en certifierad servicefirma. För att undvika onödiga reklamationer hänvisar vi till tillverkarens eller generalagenten. Vid eventuell tvist följer Billebro ARN:s rekommendationer.